|

O čem nebude psát Respekt

Dušan Radovanič ve svém článku na Deník Referendum ( Respekt k etickým kodexům) obvinil šéfradaktora Erika Taberyho, že porušil Etický kodex vydavatelství Economie, pod kterou Respekt spadá.

Erik Tabery ve svém úvodníku napsal:

„Zřejmě jen málokdo by oponoval tomu, že chválit svého majitele by působilo nepatřičně. Pokud ale nemáme někoho chválit, nemůžeme ho ani kritizovat. I proto jsme se rozhodli, že o aktivitách našeho majitele – Zdeňka Bakaly – nepíšeme.“

Vyrojilo se mnoho bojovníků za Etický kodex vydavatelství Economie a mnoho permanentních kritiků Respektu. Demonstrativně rušili své neexistující předplatné.

Zásadní otázka je zdá se v tom, zda může šéfredaktor určit, o čem se bude psát a o čem nikoliv. V Respektu zvolili způsob, kdy o majiteli nepíší. Ani kriticky, ani nadšeně. Na rozdíl od jiných médií, jako je Reflex, Týden nebo iDnes. O jejich rozhodnutí je čtenář informován a může se rozhodnout, zda jej bude akceptovat.

Sám Erik Tabery k tomu v diskuzi na Facebooku říká, že s odmítavými reakcemi počítal. Na druhou stranu zdůraznil, že hlavní důvod, proč napsal to co napsal, byla snaha otevřeně informovat o koncepci Respektu jako časopisu. Čtenář by měl vědět, jak na tom je. Tabery také upozornil  na to, že neví o žádném dalším médiu, které by své čtenáře takto jednoznačně informovalo. Namátkou zmínil Soukupa jako majitele Týdne, který nakupuje pro Reflex reklamní prostory atd.

Snaha vyhnout se článkům o svém majiteli se jeví jako rozumný přístup. Představme si situaci, kdy by redaktoři článek o problémech okolo dolu napsali, ale nevyzněl by pro jednoho ze spoluvlastníků společnosti OKD, Zdeňka Bakalu zle. Všichni by rázem psali o řitním alpinismu redaktorů. A co článek redaktora o političce, která je jeho žena? Věřili bychom takovému článku bez výhrad? A to jak v případě zamilovaného vztahu, tak i nenávistného? Soudce má možnost pro podjatost odstoupit z případu. Není to podjatost ve smyslu, že má s dotyčným dobrý, nebo zlý vztah, prostě jsou v nějakém vztahu a rozsudek by pak mohl být zpochybňován, tak jako reportáž od listu o svém majiteli.

Ke kritikům faktu, že Respekt o Bakalovi nebude psát, se připojil i Jan Rejžek, pracujcí pro ČT, která nedávno zrušila program Monoskop na nově vzniklé televizi ČT Art. Program, který byl diváky dobře hodnocen, dovolil si  však kritizovat ČT a byl zmizen. Věřme tomu, že Jan Rejžek ve svých vystoupeních bude o důvodech a samotném faktu nekompromisně informovat.

Jednat se čtenáři na rovinu je něco, co se v současném mediálním světě neděje. Eriku Taberymu je za to třeba poděkovat.

Mimo mísu podotkněme, že jak napsal Deník Referendum v jiném svém článku, byl to právě Bohuslav Sobotka, který byl v době privatizace OKD ministrem financí a spolupodílel se na podhodnoceném prodeji OKD, zhruba o 20 miliard korun.

Krátký URL: http://media.memy.cz/?p=7232

Autor v Zář 24 2013. Soubor pod Home, On-line, Politika. Můžete sledovat všechny odezvy na tento vstup pomocí RSS 2.0. Komentáře a ping jsou v současné době uzavřeny.
pridej.cz

Komentáře jsou uzavřeny